Thursday, January 28, 2010

JaNgan PiNgGirKan AnAK-AnAK IstIMewa



Tiada yang lebih menggembirakan hati seorang ibu dan bapa melainkan berjaya mendapat zuriatnya sendiri. Anak merupakan penyambung generasi dan lambang kebahagiaan keluarganya. Ramai antara sahabat kita yang gagal mendapatkan zuriat, sentiasa mencuba pelbagai kaedah dan cara untuk mencari permata hati ini.

Tapi sedarkah kita anak-anak merupakan ujian yang besar diturunkan Allah s.w.t. kepada kedua orang tuanya??? Lebih2 lagi anak yang dikurniakan itu adalah anak yang "terlalu istimewa". Memang, setiap anak yang dilahirkan, Allah sertakan bersamanya rezeki. Terkadang kita gagal menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan ini. Sedarlah teman,... anak2 istimewa juga insan yang memerlukan kasih sayang tempat di hati masyarakat. Pandanglah, renunglah dan selamilah hati dan perasaan mereka. Sesungguhnya dari anak mata dan air muka mereka menceritakan sesuatu yang amat sukar ditafsirkan. Seharusnya kita memanjatkan berjutaan kesyukuran kepadaNYA...... kerana dilahirkan sebagai insan yang normal yang mampu berdikari dan menghayati keindahan hidup ini.

Saudaraku, janganlah kita pinggirkan anak2 istimewa. Didiklah mereka dengan penuh kesabaran dan kesungguhan kerana pahala yang besar menanti kita di "sana". Jadilah seperti Nabi Muhammad s.a.w. yang bersifat penyayang kepada semua kanak-kanak.

No comments: