Saturday, February 20, 2010

ReNung SeJEnaK

'Dan apabila Kami memberikan satu rahmat kepada manusia,setelah mereka ditimpa bencana, mereka segera melakukan segala tipu daya (menentang) ayat-ayat Kami. Katakanlah"Allah lebih cepat pembalasannya atas tipu daya itu." Sesungguhnya malaikat-malaikat Kami mencatat tipu dayamu'
surah Yunus .....ayat 21

Memang menjadi sifat orang2 kafir yang sentiasa menimbulkan masalah kepada Nabi Muhammad s.a.w. Segala sesuatu yang dilakukan oleh baginda dipertikaikan.
Sampai suatu ketika untuk menguji kenabian nabi, mereka mencabar nabi supaya memohon doa kepada Allah supaya menurunkan azab siksa kepada mereka.
Sebelum daripada itu, telah banyak cabaran yang telah diberikan oleh mereka supaya membuktikan kebenaran ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad.
Dan cabaran kali ini disahut oleh nabi.
Baginda memohon doa kepada Allah supaya berlakunya kemarau sebagaimana kemarau di zaman Nabi Yusuf.
Doa nabi dimakbulkan Allah, maka berlakulah kemarau yang teruk sehingga sampai satu tahap mereka ini terpaksa memakan tulang2 binatang dan bangkai2.
Apabila mereka pandang ke langit, kelihatan langit seperti dilitupi asap yang tebal.
Mereka menjadi kebingungan. Di kala kesempitan ini, datanglah Abu Sufyan(sebelum islam) bertemu nabi, memujuk nabi dengan menyatakan bahawa bukankah agama islam mengajar umatnya berbuat baik sesama manusia? Dan yang tersiksa akibat kemarau yang panjang itu ada juga di kalangan anak-beranak nabi sendiri dan mungkin akan meninggal.
Abu Sufyan menggesa Nabi Muhammad supaya berdoa untuk kebaikan mereka.
Sesungguhnya nabi seorang yang tulus hatinya.
Doanya diterima oleh Allah lalu turunlah hujan, hilanglah kesusahan mereka.
Tetapi, memang peel perangai orang2 kafir yang sering kufur kepada nikmat yang telah diberikan. Kesusahan yang diterima sebelum ini tidak dijadikan iktibar. Mereka kembali kufur kepada Allah.

Sesungguhnya peel perangai ini masih dibawa hingga ke hari ini, orang2 islam sendiri pun terbawa2 dengan sifat ini. Ingatlah ilmu Allah itu meliputi segala sesuatu, hatta daun sehelai yang gugur pun di dalam pengetahuanNya. Apa yang telah, sedang dan akan berlaku telah terdahulu di dalam pengetahuanNya di sisi Allah. Allah telah bekalkan kepada kita akal. Maka fikirkanlah samada kebaikan atau kejahatan yang harus kita cari.............

No comments: